Functioneringsgesprek

Functionerings
gesprek

Voer een functioneringsgesprek en krijg inzicht in wat er speelt

De nut en noodzaak van het functioneringsgesprek staat al jaren ter discussie. Toch is het gesprek, als je het goed uitvoert, nog steeds heel waardevol om meer te weten te komen over je medewerkers.

Wat is een functioneringsgesprek?
In een functioneringsgesprek bespreek met medewerkers wat zij belangrijk vinden in hun werk, waar ze tegenaanlopen en wat ze nodig hebben om tevreden en productief te blijven. Ook bespreken jij en je medewerker wat goed gaat en wat verbeterd kan worden in het functioneren van de medewerker en de onderlinge samenwerking. Het is daarmee echt iets anders dan een beoordelingsgesprek, waarin je beoordeelt hoe iemand de afgelopen periode zijn werk heeft gedaan. Het functioneringsgesprek is per definitie tweerichtingsverkeer, waar het beoordelingsgesprek vooral eenrichtingsverkeer is.

 

Onderwerpen gesprek
Het belangrijkste doel van een functioneringsgesprek is om samen te kijken naar wat goed gaat en wat beter kan in de manier waarop de medewerker zijn werk uitvoert. Ook de onderlinge samenwerking en verwachtingen daarbij zijn vaak onderwerp van gesprek. Maak je gebruik van een personeels ontwikkelingsplan (POP) voor je medewerkers, dan is het functioneringsgesprek ook een goed moment om te evalueren hoe het gaat met de uitvoering ervan.

De gesprekken voer je vaak periodiek per jaar, bijvoorbeeld één of twee keer en verlopen vaak aan de hand van een vaste set vragen.

Zo voer je een goed functioneringsgesprek
Als je het functioneringsgesprek op een goede manier inzet, kan het veel waardevolle informatie opleveren. Denk aan hoe je medewerkers de sfeer en cultuur binnen je bedrijf ervaren. Wat hun toekomstplannen en –verwachtingen zijn. Of welke obstakels en pijnpunten ze ervaren in het uitvoeren van hun werk.

We geven je een aantal tips:

  • Het start met een goede voorbereiding. Kondig de gesprekken ruim van tevoren aan en geef je medewerker vooraf aan wat jullie gaan bespreken, zodat hij/zij zich ook goed kan voorbereiden.
  • Tijdens het gesprek is het aan te raden om vooral open vragen te stellen. Zo krijg je vaak de meeste informatie. Houd je aandacht erbij en toon oprechte interesse in wat je medewerkers te vertellen hebben.
  • Het is handig om actiepunten en afspraken die je tijdens het gesprek met elkaar maakt te noteren en te delen met de medewerker. Wacht daar niet te lang mee, maar zorg voor een snelle opvolging van het gesprek. Zo laat je je medewerker zien dat je er serieus werk van wilt maken.

Een functioneringsgesprek is handig, maar niet voldoende. Zorg ook dat je gedurende het jaar in gesprek blijft met je mensen. Zo komt niemand tijdens het gesprek voor grote verrassingen te staan.

Het kan helpen om bij de voorbereiding van het functioneringsgesprek de hulp van een HR-adviseur in te schakelen. Zelf de kennis en expertise niet in huis? De HR-adviseurs van QuatroHR helpen je graag!

Onderwerpen gesprek
Het belangrijkste doel van een functioneringsgesprek is om samen te kijken naar wat goed gaat en wat beter kan in de manier waarop de medewerker zijn werk uitvoert. Ook de onderlinge samenwerking en verwachtingen daarbij zijn vaak onderwerp van gesprek. Maak je gebruik van een personeels ontwikkelingsplan (POP) voor je medewerkers, dan is het functioneringsgesprek ook een goed moment om te evalueren hoe het gaat met de uitvoering ervan.

De gesprekken voer je vaak periodiek per jaar, bijvoorbeeld één of twee keer en verlopen vaak aan de hand van een vaste set vragen.

Zo voer je een goed functioneringsgesprek
Als je het functioneringsgesprek op een goede manier inzet, kan het veel waardevolle informatie opleveren. Denk aan hoe je medewerkers de sfeer en cultuur binnen je bedrijf ervaren. Wat hun toekomstplannen en –verwachtingen zijn. Of welke obstakels en pijnpunten ze ervaren in het uitvoeren van hun werk.

We geven je een aantal tips:

  • Het start met een goede voorbereiding. Kondig de gesprekken ruim van tevoren aan en geef je medewerker vooraf aan wat jullie gaan bespreken, zodat hij/zij zich ook goed kan voorbereiden.
  • Tijdens het gesprek is het aan te raden om vooral open vragen te stellen. Zo krijg je vaak de meeste informatie. Houd je aandacht erbij en toon oprechte interesse in wat je medewerkers te vertellen hebben.
  • Het is handig om actiepunten en afspraken die je tijdens het gesprek met elkaar maakt te noteren en te delen met de medewerker. Wacht daar niet te lang mee, maar zorg voor een snelle opvolging van het gesprek. Zo laat je je medewerker zien dat je er serieus werk van wilt maken.

Een functioneringsgesprek is handig, maar niet voldoende. Zorg ook dat je gedurende het jaar in gesprek blijft met je mensen. Zo komt niemand tijdens het gesprek voor grote verrassingen te staan.

Het kan helpen om bij de voorbereiding van het functioneringsgesprek de hulp van een HR-adviseur in te schakelen. Zelf de kennis en expertise niet in huis? De HR-adviseurs van QuatroHR helpen je graag!

Benieuwd naar onze oplossing voor jouw HR-vraagstukken?

Nodig ons uit voor een kennismakingsgesprek!

0184 75 05 75 | team@quatrohr.nl