Personeelshandboek

Personeels
handboek

Personeelshandboek: leg praktische afspraken vast

Binnen jouw bedrijf zijn er vast meerdere regels die voor alle, of in ieder geval een grote groep, medewerkers gelden. Denk bijvoorbeeld aan werktijden, functiebeschrijvingen en afspraken over het opnemen van verlof. In een personeelshandboek leg je deze afspraken vast en zorg je voor duidelijkheid binnen jouw bedrijf.

Wat is een personeelshandboek?
Een personeelshandboek, ook wel een bedrijfsreglement, maakt duidelijk welke afspraken er binnen jouw bedrijf gelden. Zo voorkom je discussie en kun je medewerkers met vragen verwijzen naar het handboek. Vaak denken ondernemers dat een handboek alleen van toepassing is voor grote organisaties, maar niets is minder waar. Ook bedrijven met enkele tientallen medewerkers hebben profijt van een bedrijfsreglement.

Met een personeelshandboek kun je veel onrust wegnemen bij je medewerkers. En dat niet alleen: bij een eventueel conflict sta je als ondernemer veel sterker als afspraken en regels helder op papier staan. Ook voorkom je dat je voor elke medewerker diverse aanvullende contracten op maat moet maken. Je hoeft in de arbeidsovereenkomst alleen nog maar te verwijzen naar het handboek.

 

Inhoud personeelshandboek
In het bedrijfsreglement vind je in de regel afspraken die niet in een cao of contract staan. Wat je precies vastlegt is per bedrijf verschillend, maar je kunt denken aan de volgende zaken:

  • Gedragsregels
  • Afspraken over werktijden, salaris en reiskosten
  • Functiebeschrijvingen
  • Gebruikersreglementen voor bijvoorbeeld auto, laptop en telefoon
  • Afspraken over vakantie en verlof
  • Informatie over medewerkerontwikkeling, zoals de gesprekcyclus en opleidingsmogelijkheden

In het handboek kun je ook je verzuimprotocol opnemen. Zo is het voor alle medewerkers helder hoe en waar ze zich moeten ziekmelden. En is het bijvoorbeeld ook duidelijk wat er gebeurt als ze tijdens de vakantie ziek worden.

Opstellen en invoeren personeelshandboek
Heeft jouw bedrijf nog geen bedrijfsreglement? Dan kun je er als ondernemer voor kiezen om het personeelshandboek op te stellen. Om eventuele weerstand bij je medewerkers weg te nemen kun je hen betrekken bij dit proces. Ook is het verstandig om in het document aandacht te besteden aan de toon. Zo kun je met een positieve toon eenvoudiger voorkomen dat medewerkers weerstand hebben tegen de regels.

Het opstellen van een personeelshandboek vraagt tijd, aandacht en de juiste expertise. Heb je die niet in huis en heb je zelf geen tijd om het handboek te schrijven? De HR-professionals van QuatroHR nemen dit proces graag voor je uit handen. Zo weet je zeker dat het handboek volledig én begrijpelijk is voor al jouw medewerkers.

Inhoud personeelshandboek
In het bedrijfsreglement vind je in de regel afspraken die niet in een cao of contract staan. Wat je precies vastlegt is per bedrijf verschillend, maar je kunt denken aan de volgende zaken:

  • Gedragsregels
  • Afspraken over werktijden, salaris en reiskosten
  • Functiebeschrijvingen
  • Gebruikersreglementen voor bijvoorbeeld auto, laptop en telefoon
  • Afspraken over vakantie en verlof
  • Informatie over medewerkerontwikkeling, zoals de gesprekcyclus en opleidingsmogelijkheden

In het handboek kun je ook je verzuimprotocol opnemen. Zo is het voor alle medewerkers helder hoe en waar ze zich moeten ziekmelden. En is het bijvoorbeeld ook duidelijk wat er gebeurt als ze tijdens de vakantie ziek worden.

Opstellen en invoeren personeelshandboek
Heeft jouw bedrijf nog geen bedrijfsreglement? Dan kun je er als ondernemer voor kiezen om het personeelshandboek op te stellen. Om eventuele weerstand bij je medewerkers weg te nemen kun je hen betrekken bij dit proces. Ook is het verstandig om in het document aandacht te besteden aan de toon. Zo kun je met een positieve toon eenvoudiger voorkomen dat medewerkers weerstand hebben tegen de regels.

Het opstellen van een personeelshandboek vraagt tijd, aandacht en de juiste expertise. Heb je die niet in huis en heb je zelf geen tijd om het handboek te schrijven? De HR-professionals van QuatroHR nemen dit proces graag voor je uit handen. Zo weet je zeker dat het handboek volledig én begrijpelijk is voor al jouw medewerkers.

Benieuwd naar onze oplossing voor jouw HR-vraagstukken?

Nodig ons uit voor een kennismakingsgesprek!

0184 75 05 75 | team@quatrohr.nl